Boktips – Buy•ology av Martin Lindstrom

 i Business, E-handel, Finances, Lifestyle, Marketing, SEO, Social Media, Technology

För några veckor sedan läste jag en väldigt intressant bok kring vad som triggar till försäljning och inte. Vad som gör att vi faktiskt väljer en produkt före en annan kopplat till marknadsföring. Martin Lindstroms Buy•ology. Han har kommit fram till verkligen överraskande resultat. Otroligt spännande att fundera över hur man själv agerat i en situation gent emot hur man trodde att man skulle göra.


Genom åren har jag jobbat en hel del med e-handel. Där möter man stundom på kundbeteenden i t ex köpflöden som får en att undera över hur det står till. En del av dessa har jag fått en förklaringar till efter läst boken. Eller i alla fall tänkbara förklaringar.

Bokus skriver om boken:

”De flesta anti-rökningskampanjer uppmuntrar oavsiktligt folk att röka. Doften av meloner hjälper till att sälja elektroniska produkter. Subliminal reklam kan ha blivit bannad, men den används hela tiden. Produktplacering i filmer fungerar sällan. Många reklamkampanjer med flera miljoner pund är ett komplett slöseri med tid.
Dessa är bara några av resultaten från Martin Lindstroms banbrytande studie om vad som verkligen triggar konsumenterna. Övertygad om att det finns en klyfta mellan vad vi tror påverkar oss och vad som faktiskt gör det, inrättade han ett mycket ambitiöst forskningsprojekt som utnyttjade det senaste inom hjärnskanningsteknologi och med cirka 2000 volontärer som bas.

Buy•ology delar frukterna av den här undersökningen och visar för första gången vad som faktiskt går in i våra huvuden när vi ser en annons, hör en marknadsföringsslogan, smakar två rivaliserande märken med dryck eller tittar på ett program sponsrat av ett större företag. Slutsatserna är både häpnadsväckande och banbrytande och visar i vilken utsträckning vi bedrar oss själva när vi tror att vi överväger beslut och avslöjar faktorer som varierar som barndomsminnen och religiös övertygelse som sammanfaller för att påverka våra beslut och forma vår smak.”

Jag kan bara hålla med och rekommenderar sommarläsning. Läs den!

ISBN, 9781847940131

Rekommenderade Inlägg

Lämna en kommentar

Hör av dig, vi snackar gärna om en lösning för dig

Men just nu är vi inte tillgängliga. Men du kan skicka oss ett mail så återkommer vi till dig, så snart vi har möjlighet. Det brukar gå fort

Not readable? Change text. captcha txt